Professionel rekruttering – en afgørende konkurrenceparameter for virksomheder
Evnen til at tiltrække, udvælge og udvikle med-arbejdere er blevet et altafgørende konkurren-ceparameter for virksomheder i dag. Når virksomheder lykkes med dette, kan det aflæses direkte på bundlinjen, hvorimod mislykkede valg af rekrutteringsstrategi, processer og værktøjer kan få store konsekvenser.
Det er for dyrt ikke at arbejde professionelt med rekruttering
“Flere virksomheder er af den opfattelse, at en ansættelsesproces kan klares med et enkelt møde, fordi det er for dyrt at have en professionel rekrutteringsproces med de rette værktøjer. Den opfattelse kan, i min optik, ikke være mere forkert,” fortæller Torben Abildgaard, Managing Partner, og fortsætter:
“Det skyldes, at en fejlrekruttering er forbundet med et hav af omkostninger relateret til manglende produktivitet, jobannoncer, lønomkostnin-ger, introduktion, uddannelse og ikke mindst manglende resultater. Disse omkostninger betyder, at prisen for en fejlrekruttering let kan løbe op på alt mellem 500.000 kr. til over en million kr. Og er fejlrekrutteringen på lederniveau, er omkostningerne endnu højere.”
Det betyder, at virksomheder ikke har råd til at lade være med at være professionelle på rekrut-teringsområdet.
At sætte det rigtige hold
Målet med rekruttering, og forudsætningen for at skabe succes i en organisation, er at sætte det rigtige hold af medarbejdere.
Det er derfor vigtigt, at virksomheden har overblik og kendskab til det nuværende hold af medarbejdere. Det skyldes, at nøglen til medarbejderudvikling, belønning samt intern og ekstern rekruttering ligger i at kende medarbejdernes potentiale og vide hvem, der leverer resultater.
Et indadvendt blik og forståelse for virksomhedens nuværende menneskelige ressourcer er en forudsætning for at forstå hvilke spillere, der mangler på holdet. Den gode nyhed er, at der findes fantastiske og dygtige medarbejdere overalt. Udfordringen består i at identificere, motivere, vurdere og onboarde dem.
Rekruttering kan styrke virksomhedens image
Det er vigtigt at forstå, at der altid er to interessenter i forbindelse med en rekruttering: kandidaten og virksomheden. Virksomheden har naturligvis interesse i at ansætte den rigtige kandidat, ligesom kandidaten også har stor interesse i at indgå i en professionel proces, der sikrer det rette match mellem den jobsøgende og den potentielle arbejdsplads.
Desuden er en fejlrekruttering dyr – ikke kun økonomisk og ressourcemæssigt for virksomheden, men også for kandidaten på det personlige og faglige plan. Og sidstnævnte påvirker endda også virksomheden, eftersom en virksomheds håndtering af rekrutteringsprocessen og onboarding af nye medarbejdere har indflydelse på virksomhedens image, og har stor betydning for om potentielle medarbejdere har lyst til at være en del virksomheden.
Derfor bør det være i virksomheders største interesse at tilbyde kandidater en professionel rekrutteringsproces, der sikrer det rette match, og er med til at styrke virksomhedens image og varemærke som arbejdsplads.
In-house rekruttering eller outsourcing?
Mange virksomheder foretrækker selv at varetage rekrutteringsprocessen. Andre virksomheder har ikke kompetencerne eller ressourcerne til selv at gøre det, og vælger eksempelvis derfor at benytte sig af et rekrutteringsbureau for at kunne sikre en succesfuld og professionel rekruttering.
“Uanset om valget falder på in-house rekruttering eller outsourcing til eksempelvis et rekrutterings-bureau, bør alle virksomheder forstå værdien i at arbejde professionelt med rekruttering – for de har simpelthen ikke råd til at lade være,” afslutter Torben Abildgaard.