Outplacement er en værdifuld investering
At afskedige en eller flere medarbejdere bliver aldrig en foretrukken disciplin hos de fleste ledere – uanset grunden for en afskedigelse.
Men der er måder at gøre det på, så det bliver til en investering både for mennesket og virksomheden.
I et outplacement-forløb bliver den opsagte medarbejder hjulpet godt videre. Formålet er at støtte den opsagte medarbejder i en ny hverdag, som til en start kan være forvirrende og uoverskuelig. For virksomheden sender det et stærkt signal. Både til den medarbejder, der bliver opsagt, med ønsket om en god fremtid, men også til de andre medarbejdere. De oplever en arbejdsplads, som støtter sine ansatte – selv når de ikke længere er en del af teamet.
Hvad er formålet med et outplacement-forløb?
Helt overordnet har outplacement ét eneste formål, og det er at få medarbejderen godt videre i det næste job – det rigtige job.
Men sekundært handler det også om, at virksomhederne tager hånd om sine afskedigede medarbejdere ved at tilbyde dem et outplacement-forløb. Tiden lige efter en opsigelse er en svær størrelse. Her kan det være ekstra relevant at tale med en, man ikke nødvendigvis kender, men som har ekspertise, erfaring og stort kendskab til arbejdsmarkedet.
For virksomhederne i dag er det vigtigere end nogensinde at have en strategi for både at tiltrække men også at fastholde medarbejderne. Når afskedigelser desværre bliver nødvendige, er outplacement en vigtig del af employer branding-strategien.
I et outplacement-forløb får den afskedigede medarbejder støtte og vejledning i en svær tid, hvilket kan være afgørende for deres psykologiske tryghed.
Et outplacement-forløb indeholder bl.a. følgende:
- Karriererådgivning: En personlig rådgiver, som hjælper medarbejderen med at identificere deres styrker, svagheder og karrieremål.
- CV- og ansøgningshjælp: Hjælp til at skrive og optimere CV og ansøgninger for at forbedre chancerne for at blive inviteret til jobsamtaler – se evt. også vores guide til at skrive et godt CV.
- Interviewtræning: Forberedelse til jobsamtaler, herunder hvordan medarbejderen præsenterer sig selv bedst muligt og håndterer vanskelige spørgsmål.
- Netværksmuligheder: Hjælp til at udvide og bruge professionelle netværk til at finde jobmuligheder.
- Forståelse for jobmarkedet: Information om arbejdsmarkedets tendenser og hvordan man navigerer i det.
- Psykologisk støtte: Emotionel støtte og coaching for at hjælpe medarbejderen med at håndtere stress og opretholde motivationen.
Curia som outplacement-samarbejdspartner
Med mere end 3000 medarbejdere, der har været igennem et outplacement-forløb hos Curia, er vi en stærk samarbejdspartner til at få dine afskedigede medarbejdere godt videre i deres næste job. Ved et outplacement-forløb vil den afskedigede medarbejder blive tilknyttet én af Curias konsulenter umiddelbart efter opsigelsen. På den måde sikrer vi, at den enkelte medarbejder får den rette start på sin jobsøgning og fremtidige karriere.
En af vores kompetente medarbejdere inden for outplacement er Rikke Emdal. Hun er chefkonsulent og arbejder til daglig med rekruttering og headhunting. Rikke er også en af de konsulenter, man vil møde i et outplacement-forløb. Rikke har mange års erfaring inden for rekruttering, headhunting, outplacement, HR, coaching samt professionel rådgivning.
“Vores store styrke ligger i, at vi til daglig arbejder med både rekruttering, headhunting og outplacement, så vi har et bredt kendskab til jobmarkedet samt den branche, som medarbejderen kommer fra. Vi er derfor en ideel sparringspartner i en periode, hvor arbejdslivet har taget en drejning, og det kan være sårbart at stå i alene,” fortæller Rikke.
Dét får din medarbejder ud af forløbet
Forløbet varer typisk i opsigelsesperioden og består af 6-8 møder. Inden det første møde matcher vi altid medarbejderen med den rette konsulent, så medarbejderen med det samme kan føle sig tryg og hørt gennem forløbet.
“Fordi vi konsulenter også har forskelligt branchekendskab gennem vores rekrutterings- og headhunting-forløb, kan vi også bedre matche medarbejderen fra en specifik branche”, forklarer Rikke og fortsætter:
“Forløbene er aldrig identiske, da hver enkelt medarbejder er unik, hvorfor forløbet også tilrettelægges efter den enkelte medarbejder.”
Alle Curias konsulenter kender jobmarkedet indgående, da de dagligt arbejder med både rekruttering og headhunting. Den sparring og rådgivning en medarbejder modtager er derfor også professionel og fuldt ud tidsvarende omkring det gældende jobmarked.
Efter et endt forløb vil en medarbejder have erhvervet sig en mængde værktøjer og ressourcer, så han/hun står stærkere end før i forhold til at lande et nyt job.
Hvad får virksomheden ud af et outplacement-forløb?
For virksomhederne giver det en tryghed at vide, at vi sammen hjælper deres opsagte medarbejder godt videre.
“Det er simpelthen en del af en virksomhedens employer branding-strategi at tænke outplacement ind som det mest naturlige. Det skaber ro at vide, at der bliver taget hånd om en medarbejder, fra de bliver ansat og til en eventuel opsigelse, og ikke mindst tiden lige efter. Der skaber en tryghed for medarbejderne at vide, at de er højt prioriteret af ledelsen også ved opsigelser, som ofte skaber uro og usikkerhed, når de finder sted,” fortæller Rikke, og fortsætter:
“Vi har ofte et godt kendskab til den virksomhed, den opsagte medarbejder kommer fra. En af de virksomheder, vi har haft et mangeårigt samarbejde med, fortalte, at det faktisk betyder meget for medarbejderstaben at vide, at der er et outplacement-samarbejde med os.”
Godt for bundlinjen og for medarbejderen
Opsagte medarbejdere taler ofte positivt om virksomheden, når de er blevet behandlet ordentligt – også selvom de er blevet opsagt. Rikke fortæller, at hun ofte oplever, at de endda har lyst til at vende tilbage til deres tidligere arbejdsplads, hvis muligheden opstår. Nogle bliver opsagt grundet økonomisk usikkerhed, men når økonomien igen er stabil, kan de have lyst til at vende tilbage, hvis jobbet igen bliver en realitet.
Ikke kun på det menneskelige plan er et outplacement-forløb godt for bundlinjen, også på det økonomiske.
“Vi oplever, at medarbejderne ofte er hurtigere i job med et outplacement-forløb,” fortæller Rikke og fortsætter:
“Nogle af de opsagte medarbejdere har en længere opsigelsesperiode, hvor de fortsat modtager løn fra deres tidligere arbejdsplads. Denne periode forkortes, når de finder et nyt job, hvilket medfører, at lønudbetalingerne ophører tidligere end planlagt. Men i bund og grund er det vigtigste parameter, at deres tidligere medarbejdere bliver behandlet godt og kommer videre i deres karriere på bedst mulige vis,” afslutter Rikke.
Denne artikel er i første omgang udgivet på LinkedIn.
Er du nysgerrig på at vide mere om outplacement, er du mere end velkommen til at kontakte os ganske uforpligtende via kontaktformularen herunder eller kontakte Rikke direkte.
