Brug sociale medier i din jobsøgning
Curia erfarer, at sociale medier bliver en stadig større del af jobsøgnings- og rekrutteringsprocesser. Virksomheder og rekrutteringsbureauer bruger sociale medier til at annoncere jobopslag, og arbejdsgivere vil ofte undersøge de potentielle kandidater på sociale medier, når de skal danne sig et billede af en fremtidig medarbejder.
Som jobsøgende er det sociale medie LinkedIn især relevant, da mediet er orienteret mod erhvervslivet. LinkedIn henvender sig især til forretningspartnere, kolleger, fagfæller og lignende, og det er designet til at netværke og skabe relationer.
På LinkedIn har du mulighed for at have en online profil med dit CV, der er tilgængelig for alle. Hvis du har optimeret din profil, øger du muligheden for, at du bliver headhuntet eller får henvendelser fra en mulig arbejdsgiver. LinkedIn er således et godt værktøj, hvad enten du søger nyt job eller blot vil holde kontakten med personer i dit netværk.
Vores konsulenter har samlet tre gode LinkedIn-råd til dig, der ønsker at optimere din profil for at øge chancerne for at blive opdaget
- Væk interessen allerede i din overskrift. Brug den til mere end blot din stillingsbetegnelse men beskriv også med ord, hvad der kendetegner dig og dine kompetencer
- Hold din profil opdateret og fokuser på det, du er bedst til og brænder mest for. Den skal fremgå aktiv og opdateret med seneste kurser, certificeringer, stillingsbetegnelse mm.
- Hold dit summary opdateret, og ligesom med din overskrift på profilen, vil du også i dit summary kort give en potentiel ny arbejdsgiver eller samarbejdspartner et godt indtryk af, hvem du er, og hvad du kan tilbyde. Vær opmærksom på, hvilke søgeord der er relevante for dig at bruge, da de kan være en hjælp for nemmere at blive opdaget
Vi anbefaler, at du følger Curia på LinkedIn, da vi løbende opdaterer med nye stillinger og tips og tricks til din jobsøgning. Læs også vores artikel om, hvilken stor betydning dit CV har.